Thursday, June 5, 2014

Rahsia kejayaan - Kelebihan Memberi

Kita ni kebanyakannya berfikir bila dah ada banyak duit sahaja barulah kita ni nak memberi dan membantu orang lain. Dialog yang biasa kita dengar " Dah kaya nanti aku nak buat sumbangan kepada badan kebajikan. Dah kaya nanti aku nak bawa mak dengan ayah aku makan angin". Malah bermacam-macam lagi dialog yang seumpama itu yang biasa kita dengar.


Tapi tak ramai yang tahu sebenarnya memberi ini tak semestinya nak tunggu bila dah kaya. Sebaliknya di antara rahsia kejayaan dan kekayaan ialah dengan sentiasa memberi dan terus memberi. Boleh bermula dengan berapa yang kita tak mampu, walaupun hanya seringggit. InsyaAllah ganjarannya nanti akan berlipat kali ganda, malah akan memudahkan urusan anda.




Pengalaman pulang ke kampung isteri di Bukit Mertajam, baru-bari ini benar-benar membuka mata saya. Kesempatan pulang ke kampung, kami pergi ke pasar malam. Di pasar malam itu seorang penjual mainan memberi beberapa mainan kepada kanak-kanak yang berkunjung di pasar mnalam tersebut secara percuma. Walaupun mungkin harga barangan itu tidak semahal mana, tetapi sudah cukup beharga bagi kanak-kanak yang menrimanya. Bahkan walaupun mungkin hanya beharga RM 1 atau 2, mampukah kita berbuat seperti itu?


Semoga perniagaan penjual mainan tersebut bertambah maju. Jom kita contohi dan amalkan amalan memberi kepada mereka yang memerlukan. Semoga kita dipermudahkan dan beroleh kejayaan dalam apa jua yang kita ceburi.


No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati