Monday, January 19, 2015

Template blog/website buatan sendiri

Alhamdulillah, dapat juga menyiapkan laman warna warni studio. Memang sedikit lambat untuk menyediakan laman tersebut. Semua template untuk laman tersebut saya buat sendiri. 



Dalam tahun 2015 ini memang nak fokus kepada perniagaan online melalui warna warni studio.

Nak tahu apa yang warna warni studio ni buat?

Kami menawarkan khidmat design untuk kemudahan anda. Daripada design Ebook cover sehinggalah ke khidmat mencetak business card. Kami cuba menawarkan harga yang kompetitif untuk para pelanggan kami. Kami juga merupakan sebuah syarikat yang berdaftar dengan SSM (002392363-H). Kami berusaha untuk memberikan khidmat dan servis yang terbaik untuk anda. Dalam masa yang sama, kami juga cuba menaik taraf dan memperbaiki mutu perkhidmatan kami setiap hari. Selamat berurusan dengan kami di Warna Warni Studio.

Jadi kalau anda nak dapatkan perkhidmatan design bolehlah terus berurusan dengan warna warni studio melalui lamannya www.warnawarnisc.com

Tahun 2015 ini mungkin ramai yang nak buka perniagaan baru dan buat ebook dan macam-macam lagi. Jadi memang sesuailah untuk mendapatkan khidmat warna warni studio.

" Servis lima bintang, harga kaki lima"
 

Tuesday, January 13, 2015

Resolusi Tahun 2015

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 


Rasanya masih belum terlambat bagi saya mengucapkan selamat tahun baru kepada para pembaca semua.


2014 telah berlalu. Banyak kisah duka yang melanda negara kita seperti kehilangan MH 370 dan nahas pesawat MAS dan AIr Asia. Terbaru mungkin ada di antara kita, sahabat-sahabat atau saudara mara kita yang masih lagi berjuang dengan bencana banjir.



Saya sentiasa mendoakan agar anda semua selamat dan tabah menghadapi apa yang melanda.



KIni sudah hampir dua minggu kita di tahun 2015. Sudah ada azam atau resolusi tahun 2015? Kalau ada bagus.Tulis dalam buku nota atau simpan dalam komputer. Kalau belum, saya sarankan anda cuba buat satu dahulu.



Macam yang saya pergi ikuti program NLP saudara Ateh NLP, sekurang-kurangnya cuba letakkan 9 target yang anda hendak capai pada tahun ini. Ini akan melancarkan lagi perancangan kita untuk mencapai target kita. Ohh. kalau nak tahu apa itu NLP, boleh rujuk posting saya mengenai NLP ini di sini..



Apabila dah jelas target, baru senang kita nak berusaha mencapai target kita betul?

Ini contoh resolusi 2014 yang saya buat.


Alhamdulillah banyak juga yang saya dah mampu capai. Yang ada saya masih tak mampu capai pada 2014, saya akan cuba selesaikan pada 2015 ini.



Untuk 2015 ini, mungkin ada yang merancang nak memulakan perniagaan. Mungkin anda nak tahu apakah perniagaan yang boleh diceburi untuk tahun 2015 ini. Jadi saya nak kongsikan serba sedikit apakah perniagaan yang mungkin akan jadi viral pada tahun 2015 ini.




Kemungkinan trend bisnes tahun ni?




Pakaian/Aksesori Wanita
Kesihatan/Kecantikan
Kewangan
Produk Digital
Affiliate



Itu antara yang saya lihat ada potensi besar & kalau anda perasan bisnes di internet sangat bagus aliran tunainya. Pelanggan bayar dulu secara tunai & baru produk dihantar.




Jadi mungkin anda boleh mencuba dengan perniagaan tersebut dahulu.



Sebagai resolusi 2015 ini, saya juga sudah mula menghasilkan blog template dan juga minisite sendiri. Kalau anda perasan, blog ini juga sudah bertukar dan saya telah hasilkan design templatenya sendiri. 

Sejajar dengan sasaran saya untuk fokus pada perniagaan (yang bernaung di bawah nama Warna Warni Studio) design header, bunting, ebook cover dan cetakan banner saya, jadi memang saya berazam untuk membuat semuanya sendiri selagi termampu. Selamat Tahun Baru 2015 dan semoga anda semua terus maju dan berjaya.


Sunday, December 14, 2014

Boleh gembira dengan berhenti kerjakah?

Dah lama tak masuk kerja akibat cuti sakit yang panjang. Sakit apa? Boleh baca di arfahshahrin.blogspot.com  . Apabila dah lama tak bekerja memang agak susah juga nak mendapat momentum untuk bekerja. Ditambah pula fasa kerja yang memasuki fasa yang pantas kerana banyak tugasan yang perlu disiapkan dengan segera.

Dalam pekerjaan memang terdapat tekanan, tambahan pula bekerja dengan orang. Memang bertmbah-tambahlah tekanan yang dialami. Namun untuk bekerja sendiri juga bukan sesuatu yang mudah.

Semalam berpeluang menghadiri majlis perkahwinan sepupu di USJ Subang Jaya. Sambil makan, sempat berpeluang berbual dan meminta nasihat mengenai perniagaan daripada beberapa sepupu yang merupakan pemilik perniagaan premis makanan. Mereka ini telah memiliki beberapa cawangan restoran di seluruh negara.

Apa yang mereka kongsikan ialah memiliki perniagaan sendiri bukanlah merupakan sesuatu yang mudah. Kita harus tahu dan mahir mengenai selok- belok perniagaan. Kita juga perlu mempunyai dana yang mencukupi untuk menampung perniagaan jika tidak mahu wang dan usaha yang kita laburkan lebur dalam masa tiga atau empat bulan sahaja.

Kita juga perlu membuat penyelidikan tentang modal yang diperlukan, kos operasi dan sebagainya. Tambahan pula dengan kos yang semakin meningkat naik,gaji minimum untuk pekerja dan beberapa faktor yang lain ianya semakin mencabar buat mereka yang ingin bergelar peniaga.

Ramai yang berhenti kerja dengan terburu-buru kerana kecewa dan marah dengan syarikat ianya bekerja. Pada saya janganlah berhenti disebabkan marah atau kecewa kerana takut keputusan yang dibuat itu tidak rasional. Risaunya dengan berhenti kerja itu anda tidak lebih gembira, tetapi lebih tertekan.

Adakah dengan berhenti kerja itu boleh membuatkan anda bahagia? Seorang sahabat pernah menasihati saya, kegembiraan itu datang bukanlah dengan memiliki harta atau wang yang banyak tetapi  kegembiraan itu datang apabila kita mula mensyukuri semua yang datang kepada kita. Kata-kata ini datang dari seorang sahabat saya yang dulunya juga merupakan seorang yang makan gaji, yang akhirnya bekerja sendiri dan memiliki keuntungan yang banyak. Dan pernah suatu ketika dulu beliau masih tidak gembira walaupun ketika itu perniagaannya memang sangat bagus dan memiliki untung yang besar.

Kata kuncinya untuk gembira kita perlualah bersyukur.

Sebaik-baiknya cuba berniaga secara kecil-kecilan dahulu mengikut kemampuan  kita. Sekarang ni banyak terdapat peluang sebagai agen dropship dan affiliate. Jadi mungkin boleh cuba dahulu kerana ianya langsung tidak memerlukan modal dan anda boleh terus bermula.

Untuk mengetahui lebih lanjut apa program dropship dan affiliate yang anda boleh sertai, insyaAllah saya akan kongsikan di entri yang akan datang.

Sunday, December 7, 2014

2015 - Ekonomi Meleset?

Sejak kebelakangan ini banyak berita di dada akhbar berkenaan kesusahan mendapatkan pinjaman, syarikat-syarikat besar mengambil langkah mengurangkan perbelanjaan dan juga kadar matawang negara kita yang makin merosot.

Mungkinkah ini satu petanda yang ekonomi negara atau dunia akan merosot? Beberapa orang rakan saya juga turut berkongsi kisah yang mereka ditamatkan perkhidmatan kerana syarikat mahu mengurangkan kos.

Bagi mereka yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan mungkin tidak perlu risau, begitu juga dengan peniaga-peniaga yang sudah mampu meraih pendapatan tinggi yang tetap setiap bulan.

Tetapi bagi peniaga kecil dan pekerja swasta, kemelesetan ekonomi mungkin akan banyak mendatangkan kesan yang teruk dan menyumbang kepada keaadan kewangan yang tidak stabil. Pada peniaga kecil dan pemilik laman web dan blog berbayar mungkin akan mila merasakan tempiasnya. Mereka perlu membayar dengan nilai yang lebih tinggi bagi produk atau perkhidmatan yang sama dek kerana kadar Mata Wang negara yang making jatuh.

Apakah langkah yang boleh kita ambil? Antaranya mungkin dengan menggunakan servos dan produk Percuma seperti blogspot Dan perkhidmatan dan produk tempatan seperti auto responder Dan hosting tempatan.

Jika ingin bercuti juga ungkin lebih baik until bercuti di dalam negara.

Apa-apapun semoga kita sama-sama dapat menghadapi tahun 2015 nanti. Semoga ujian yang datang dapat lebih mematangkan kita Dan bagi yang beragama Islam dapat meningkatkan Iman kits kepada Allah s.wt

Saturday, December 6, 2014

WORK AT HOME - MUDAH ATAU SENANG?

Semalam berkesempatan menjadi work at home dad. Masih lagi berehat dalam cuti sakit. Sakit apa tu nanti boleh baca dalam entri terbaru arfahumar.blogspot.com. Pengalaman menjadi work at home dad sehari penuh ini memang memenatkan dan membuatkan saya kagum dengan isteri saya yang sudah lama menjadi work at home mum. Tidak semudah yang saya sangkakan. Jom bacakan pengalaman saya semalam:


Cabaran bermula seawal pagi:

7.00 a.m: Baru sahaja hendak tidur semula selepas solat subuh sudah ada anak yang menangis nak minum susu. Baru terlelap terpaksa bangun semula .

7.30 a.m: Seorang lagi anak bangun hendak minum susu, Akhirnya ambil keputusan bangun tidur dan menyiapkan kerja untuk pelancaran dua produk terbaru Diari WAHD Disember ini.

8.30 a.m: Ketika sedang asyik melakukan kerja, anak yang sulung bangun dan turun ke ruang tamu. Kemudian anak yang kedua pun bangun dan turun ke bawah. Konsentrasi membuat kerja terganggu apabila kedua-duanya berebut telefon bimbit saya untuk bermain permainan video.

10.00 a.m: Kerja masih tidak siap. Anak yang bongsu masih belum bangun. Anak yang sulung menuntut janji untuk mandi kolam. Saya mengeraskan hati dan terus menyambung kerja, 

10.30 a.m: Kerja tidak ada 'progress' langsung, akhirnya menurut sahaja keinginan anak dan menyiapkan kolam untuk mereka bermandi/main air.

11.00 a.m: Suara hiruk pikuk datang dari bilik air kerana anak-anak berebut permainan. Saya sudah sakit kepala, kerja tak siap lagi, makanan anak-anak juga masih belum disiapkan. Anak yang sulung terjerit-jerit memanggil saya mandi bersama.

11.30 a.m: Anak bongsu bangun dan terus mandi bersama abang-abangnya.

12.00 p.m: Akhirnya berjaya menyiapkan anak-anak dan menyediakan makanan pagi  mereka.

12.30 p.m: mengemas dan membersihkan hasil anak-anak makan pagi.

12.50 p.m: Baru berjaya keluar rumah bersama anak-anak untuk pergi membeli barang keperluan/mainan.

2.00 p.m: Pulang ke rumah dan selesai solat terus menyiapkan makanan tengah hari. Konon-konon nak buat 'suprise' untuk isteri yang tiada di rumah kerana ada temujanji dengan ibu beliau.

3.00 p.m: Sambil memasak sambil menahan telinga mendengar anak-anak menjerit dan bergaduh sesama sendiri. Kejap ketawa sekejap menangis. Saya sudah mengharapkan isteri pulang segera ke rumah untuk membantu.

3.30 p.m: Anak yang sulung sudah bising kelaparan. Makanan hampir siap.

4.00 p.m Akhirnya siap hidangkan makanan. Anak yang kedua dah terlelap. Terharu tengok rumah yang penuh dengan tisu. Ketika saya sibuk memasak, anak-anak juga sibuk menyelerakkan helain tisu di ruang tamu.

5.00 p.m: Baru nak solat asar, macam-macam permintaan anak, ada yang nak buang air besar, nak susu, nak tambah nasi, nak itu dan nak ini. Dalam hati merayu cepatlah isteri balik.

6.00 p.m: Alhamdulillah, akhirnya isteri balik. Gembiranya tidak terkata. 

Memang teringin nak jadi WAHD tetapi kalau tida isteri membantu pening juga melayan kerenah anak-anak. Mungkin apabila diorang dah mula sekolah nanti baru boleh mula jadi WAHD.

Betapa kagumnya dengan isteri yang dah hampir 2 tahun jadi WAHM sambil melayan kerenah anak-anak dan suami.


P/s: saja nak berkongsi.

Plan nak suprise isteri, naka masakkan ikan bakar dengan pajeri nanas macam dalam gambar ni:









Sekali lain pula yang jadi. Apa kata anda?




Friday, December 5, 2014

Personal coaching untuk bina blog

Masih ada yang tercari-cari kelas nak buat blog ataupun mencari orang yang boleh buat blog untuk anda atau perniagaan anda?

Mungkin saya ada jawapannya mulai bulan Disember ini, kami akan melancarkan dua produk serentak iaitu:

1. Ebook + Video Blogspot untuk untuk newbie




2. Kelas personal coaching blogspot untuk newbie secara online :









JADI JANGAN TUNGGU LAGI UNTUK KETERANGAN LANJUT DAN PENDAFTARAN SILA PM DI FACEBOOK: WWW.FACEBOOK.COM/AHMADSHAHRIN.MANUAR

ATAU EMEL: AHMADSHAHRIN.MOHAMADANUAR@GMAIL.COM


Sunday, November 9, 2014

Diari WAHD kembali meneruskan perkhidmatan

Alhamdulillah selesai urusan setelah bercuti panjang. Kini Diari WAHD kembali untuk terus memberikan servis dan khidmat kepada anda. InsyaAllah kami cuba memperbaiki mutu perkhidmatan kami setiap masa. Memang sukar untuk meneruskan pekerjaan yang telah ditinggalkan untuk suatu jangka masa yang sangat panjang.



Alhamdulillah. Tahun baru,bulan baru,semangat baru dan servis baru. Kini Diari WAHD kembali beraksi. Servis baru mulai bulan ini:
1. Khidmat terjemahan bahasa melayu-bahasa inggeris dan bahasa inggeris-bahasa melayu
2. Tempahan banner/bunting/poster
3. Tempahan blog
4. Tukar nama blogspot ke domain
5. Kelas online blogspot until newbie

Ini adalah tambahan kepada servis sedia ada sebelum ini:

1. Pelbagai jenis kelas online seperti kelas penulisan, pengiklanan, perakaunan dan banyak lagi.
2. Nasi Arab DIY(do it yourself)
3. Khidmat cetakan (printing)
4. Tempahan kad nama
5.Tempahan 'flyer' dan 'brochure'

Istimewa bulan ini:

1. Khidmat cetakan angpow (sampul duit raya) 'custom made' kembali dibuka.
2. Khidmat cetakan kalendar hijriah/masihi 'custom made'
3. Khidmat cetakan diari 'custom made'

Terima kasih semua. Untuk mendapatkan perkhidmatan kami sila layari:http://ahmadshahrinbinmohamadanuar.blogspot.com/

SMS/whatsapp: 017-4816770


Terima kasih atas sokongan, bantuan, cadangan anda semua yang tidak pernah putus-putus.

Strategi Perniagaan Berjaya



Rasanya masih belum terlambat mengucapkan tahniah kepada pasukan Pahang yang telah menjuarai piala yang paling berprestij d Malaysia iaitu Piala Malaysia. Yang pasti menang kalah adat pertandingan. Tetapi percaturan strategi dan usaha itu sendiri yang penting.

Macam berniaga, pasti ada strategi. Tidak boleh untuk kita menjalankan perniagaan secara semberono. Strategi pasti ada untuk mengecapi kejayaan. Kita pasti tidak mahu 'bungkus' awal disebabkan kesilapan memilih strategi.

Macam sukan bola sepak, jurulatih telah merencanakan strategi formasi pasukannya, sama ada 4-4-2, 4-3-1-2 dan seterusnya. Ini semua bertujuan untuk memastikan pasukannya mendapat kelebihan dan berupaya unuk memenangi sesuatu perlawanan.

Begitu juga dengan perniagaan, anda juga harus menggunakan strategi yang betuk untuk memperoleh kejayaan. Yang pasti sebagai orang Islam, strategi yang pertama haruslah memohon daripada Allah dengan niat yang ihklas. Keduanya haruslah kita cuba berusaha dengan sesungguhnya.

Kenal pasti modal yang kita ada. Sebagai permulaan mungkin boleh fokus pada perniagaan tanpa modal seperti dropship dan affiliate. Sekarang ini sudah banyak lambakan peluang affiliate dan dropship di pasaran negara kita.

Selamat berjaya semua. Selamat merancang strategi untuk berjaya.

Oh ya, sebelum terlupa, saya ingin kongsikan satu ebooks mengenai tips untuk berjaya hasil nukilan saudara Afiq Ikhwan.

Anda boleh mendapatkannya di sini secara percuma:

http://tinyurl.com/nwtz4tj

Selamat membaca.


Friday, September 5, 2014

Diari WAHD bercuti panjang

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pihak Diari WAHD ingin memaklumkan bahawa kami akan bercuti mulai hari ini 5 September 2014 hingga 22 Oktober 2014. Semua rangkaian blog kami iaitu Diari WAHD (ahmadshahrinbinmohamadanuar.blogspot.com), www.arfahumar.com, arfahshahrin.blogspot.com dan iklanvideomurah.blogspot.com juga akan berehat bust sementara waktu.

Kami memohon maaf atas segala kesulitan yang terjadi sepanjang proses ketiadaan kami. Terima kasih di atas sokongan berterusan anda kepada Diari WAHD dan rangkaian blog perniagaan kami yang lain.

Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan atau apa-apa perkara yang tertentu, sila hubungi kami melalui emel : ahmadshahrin.mohamadanuar@gmail.com

InsyaAllah setelah pulang bermusafir kami akan melayan pertanyaan anda.

Terima kasih sekali lagi dan doakan kami suami isteri selamat bermusafir, pergi, semasa di sana,pulang dan selepas pulang Dan dipermudahkan urusan kami.

Salam ukhwah,
Ahmad Shahrin
Diari WAHD

Thursday, August 28, 2014

Memanfaatkan produk percuma

Kesinambungan entri saya sebelum ini mengenai peluang memanfaatkan produk percuma sebagai pembantu perniagaan kita. Tidak kisahlah kita nak gunakan produk percuma sebagai bantuan promosi, mendapatkan trafik, ataupun sebagai medium menjual barangan anda di internet.

Kali ini saya nak kongsikan satu cara mudah untuk mempromosikan jenama anda di internet secara pasif ataupun secara lemah gemalai =). Anda boleh buat entri-entri motivasi, informasi dan sebagainya. Kalau sekadar entri motivasi mungkin dah ramai orang buat. Jadi untuk kelainan sedikit anda boleh buat entri gambar-gambar motivasi macam yang saudara Irfan Khairi dan Dato' Dr Haji Fadzillah Kamsah selalu buat tu.

Mudah sahaja. Jom lihat video tutorial langlah-langkah untuk membuat poster motivasi secara percuma. 

video

Dah pun siap. Mudah bukan. Dah siap jangan lupa kongsikan di media-media sosial sebagai tujuan promosi.

Selamat mencuba.

Berminat nak tahu lebih banyak produk percuma yang boleh dimanfaatkan bagi tujuan perniagaan dan juga pemasaran serta promosi?

Anda juga mungkin meminati