Friday, August 8, 2014

Psikologi warna dalam teknik pemasaran



Rasanya masih ramai di antara kita yang masih dalam 'mood' dan 'mode' berhari raya. Rumah terbuka dan kuih raya pastinya menjadi agenda di bulan Syawal ini. Kalau berkesempatan jangan lupa untuk buat puasa sunat enam syawal bagi yang beragama Islam.

Sebut pasal raya ni pastilah kaum wanita sedikit beruntung, kerana boleh melaram baju raya ke pejabat pula. Bagi Kaum lelaki macam biasalah, kembali kepada rutin baju kerja. Isnin baju biru, selasa hijau, rabu putih dan minggu hadapannya tukar giliran sahaja. Baju raya lelaki biasanya baju melayu dan kemeja - T sahaja.

Tahun ni tema keluarga kami ialah warna emas. Macam mana dengan anda? Pastinya pilihan anda itu bersebab bukan.

Di sini saya nak kongsikan, para pakar pemasaran dan pengiklanan menggunakan psikologi warna dalam pempromosikan produk, mencipta logo dan perkara yang berkaitan dengan pemasaran mereka. Kadang-kala kita bukannya perlu sangat sesuatu produk tetapi terbeli disebabkan tertaik dengan warna dan cara produk itu dipersembahkan.

Sebagai contoh seperti gambar di atas, hijau merupakan warna ketenangan dan kuning optimistik. Jadi selepas ini bolehlah gunakan psikologi warna untuk menambat hati para pelanggan ya.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati