Wednesday, June 25, 2014

Kisah Pak Cik Penjual Dadih

Alkisahnya zaman saya belajar di universiti dahulu saya ni suka berniaga buat mencari duit poket untuk perbelanjaan. Sewaktu tahun akhir saya dengan seorang sahabat telah mengusahakan perniagaan menjual dadih. Kami ambil daripada seorang pembekal yang tinggal berhampiran di kawasan universiti kami.

KIsah ini bukanlah pasal perniagaan kami, tetapi mengenai pembekal dadih kami ini. Pak cik ini pada saya merupakan idola niaga saya yang membuatkan saya begitu berminat dengan dunia perniagaan kerana sifatnya yang sungguh bagus. Pada awalnya saya hanya mengenali beliau sewaktu solat Jumaat, kerana beliau akan menjual dadih di masjid universiti kami selepas selesai solatJumaat.


Apabila saya memberitahu niat untuk menjual dadih, beiiau dengan pantas menyokong niat kami lantas keesokannya terus membekalkan dadih kepada kami tanpa banyak soal. Katanya bagus bila pelaar nak belajar meniaga, malah perniagaan ini suatu bidang yang digalakkan oleh Rasulullah. Jadi untuk dua semester itu, begitulah rutin kami , menunggu pak cik dadih menghantar bekalan dan setelah habis , pak cik dadih itu akan mengambil wang hasil jualan.

Sebenarnya saya tak rasa berbaloi pak cik dadih tu menolong kami, kerana dengan tambahan kami sebagai penjual menyebabkan margin keuntungan pak cik itu berkurangan. Itu tidak termasuk lagi dengan duit minyak pak cik dadih itu yang kena berjumpa kami 2 kali setiap minggu. Memang sebenarnya pak cik dadih itu ikhlas mahu menolong saya dan rakan sahaja.

Yang saya rasa terharu dan membuatkan saya amat menghormati pak cik dadih itu ialah dia selalu mengingatkan kepada kami yang seeloknya setahun kerja 11 bulan cukuplah. Sebulan itu lagi tumpukan pada ibadah dan dekatkan diri dengan Allah. Yakni bulan Puasalah tu.

Jadi sebagai peringatan terhadap diri sendiri juga, gigih mencari rezeki macam manapun janganlah mengabaikan kewajipan kita kepada Allah.

Pengalaman meniaga masa tu  memang menyeronokkan. Tambahan pula langsung tak perlu keluar modal. Jika anda juga berminat nak berniaga tanpa perlukan keluarkan modal dan tiada produk sendiri, hanya perlu membayar yuran pendaftaran bolehlah lihat video di bawah:


Untuk mendaftar dan memilih pakej yang berkenan di hati, bolehlah menghubungi saya:

emel: ahmadshahrin.binmohamadanuar@gmail.com
sms/whatsapps: 017-4816770
facebook: www.facebook.com/ahmadshahrin.manuar

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati