Thursday, August 21, 2014

Teknik Bisnes Online - Teknik meningkatkan trafik dan menarik trafik ke laman web dan blog (Tips no 3)

Kita sambung lagi siri teknis bisnes online dalam menadapatkan dan meningkatkan trafik ke blog atau laman web. Untuk tips menarik trafik yang ketiga ini saya nak berkongsikan tentang SEO iaitu search engine optimization atau dalam bahasa melayunya optimizasi enjin carian.

Apakah SEO ini? Secara ringkasnya, SEO ini merupakan suatu proses memilih kata kunci yang terbaik berkaitan dengan laman web atau blog anda. Ianya penting untuk menaikkan kedudukan blog anda di dalam enjin carian. Kenapakah SEO ini penting? Ianya akan membuatkan kedudukan blog anda di muka hadapan enjin carian apabila seseorang memasukkan kata kunci di laman web carian. SEO asas mengandungi sedikit pemngubahsuain kandungan perkataan di dalam kandungan artikel blog anda dan juga 'meta tags'. Kaedah SEO asas juga termasuk dengan proses pembinaan 'link' ataupun 'link building'.


Antara laman enjin carian yang popular ialah seperti google,yahoo,MSN search, Bing dan AOL.

Laman web carian seperti ini merahsiakan kaedah dan cara mereka menyenaraikan kedudukan sesuatu blog melalui kata kunci tertentu. Mereka menggunakan sejenis algoritma dalam menyusun kedudukan blog atau sesuatu perkara di enjin carian mereka.

Algoritma enjin carian ini sangat berbeza. Laman web yang berada di kedudukan pertama suatu enjin carian mungkin akan berada di kedudukan yang ke seratus pada suatu enjin carian yang lain. Laman web yang baru tidak semestinya'dihantar' ke laman web enjin carian untuk disenaraikan. Satu link yang ringkas do di laman web yang sudah berpengaruh mungkin akan memmbuatkan laman web enjin carian untuk melawat laman baru tersebut dan menyebarkan kandungan web tersebut. Tapi ianya mungkin akan memakan masa beberapa minggu ataupun beberapa bulan..

Satu perkara yang algoritma enjin carian cari ialah kekerapan dan lokasi kata kunci di dalam sesebuah laman web. Algoritma enjin carian itu kemudiannya akan akan membuat analisa bagaimana laman web itu terhubung dengan laman web lain di internet. Dengan mengenal pasti bagaimana laman web itu berhubung, enjin carian dapat memastikan apakah laman web tersebut jika kat kuncinya adalah sama di laman web asal tadi.

Sebenarnya ini memanga agak mengelirukan sedikit, terutamanya orang yang masih baru dengan SEO ini macam saya sendiri. Tetapi itulah sebabnya kita haru mengambil masa untuk mempelajari teknik SEO ini. Jangan risau, bak kata pepatah, alah bisa, tegal biasa. InsyaAllah nanti kita akan biasa dengan SEO ini.

Tetapi kalau anda kurang yakin dan tidak ada masa untuk melakukan kajian dan penyelidikan kata kunci, anda boleh sahaja mengupah individu ataupun syarikat tertentu untuk melkaukan SEO untuk anda. Anda harus memastikan anda mempunyai modal yang cukup kerana kebiasaannya upahnya agak tinggi sedikit.

Kalau macam saya, saya sarankan kita cuba dahulu sendiri. Sasaran terbaik kita ialah untuk memulakan perniagaan dengan modal seminima yang mungkn dan kita manfaatkan produk 'open source' iaitu produk percuma yang kita boleh dapati di internet dengan sebaik mungkin.

Selamat mencuba.

Ikhlas,
Ahmad Shahrin

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati