Friday, March 28, 2014

Apakah Matlamat WAHD Anda?


Salam Sejahtera.Semua orang harus ada matlamat hidup. Untuk orang islam, sudah tentulah matlamat hidupnya ialah untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. Ini adalah yang ultimatum. In Sha Allah sama-sama kita memperolehinya. 


"Kenapa saya nak bekerja dari rumah?". "Kenapa perlu tinggalkan pekerjaan saya sekarang yang Alhamdulillah tersangat bagus?". Itulah di antara persoalan "kenapa?" dan "mengapa?" yang harus bakal WAHD jawab dan pastikan.



Memang benar, kita tidak tahu apa akan terjadi di masa 5 tahun yang akan datang? Tapi sekurang-kurangnya kita boleh meneka. Kalau kita menjalani kehidupan kita dengan status quo, rutin, maka itu jugalah hasilnya. Jadi sekiranya ingin ada perubahan, haruslah kita juga mengubah sesuatu. Di Malaysia , Alhamdulillah untuk mereka yang berpeluang bekerja dengan syarikat-syarikat gergasi, gaji selesa dan kenaikan gajinya amat berpatutan setiap tahun. Namun masih ada segelintir insan yang gajinya status quo setiap tahun. Ini sebagai contoh sahaja ya. Jadi sekiranya golongan kedua tadi ingin menambah pendapatan, seharusnya mereka mencari peluang pekerjaan yang lain.


Berdasarkan pengalaman saya sendiri,selama hampir 10 tahun bekerja di syarikat yang sama, saya selesa, tiada keperluan untuk menukar matlamat. Namun bila ada keperluan untuk menukar matlamat, saya harus membuat perubahan dan menukar strategi saya. Apabila sudah berkahwin dan bekeluarga, pekerjaan bukanlah sesuatu yang saya dahulukan seperti zaman bujang dahulu. Sebaliknya keluargalah yang menjadi keutamaan saya. 



Sebagai perkongsian kepada para bakal WAHD, saya ingin menyarankan anda membuat analisa dan mengenal pasti beberapa aspek utama sebelum meneruskan keputusan dan mengambil langkah menjadi WAHD sepenuh masa.
Berikut adalah beberapa soalan analisa yang harus anda jawab dahulu:

1. Senaraikan 5 sebab anda ingin menjadi WAHD sepenuh masa?
2. Senaraikan matlamat anda. Anda boleh senaraikan sehingga maksimum 10     matlamat anda. Apa yang anda ingin capai di dalam kehidupan.
3. Seterusnya bahagikan matlamat anda itu kepada dua bahagian:
   i) matlamat jangkamasa pendek (yakni matlamat yang anda ingin capai             dalam masa 1-2 tahun).
  ii) matlamat jangkamasa panjang (yakni matlamat yang anda ingin capai           dalam masa 5 tahun akan datang).
4. Senaraikan tindakan yang akan anda ambil untuk mencapai matlamat yang     anda tetapkan. Bahagikan tindakan anda itu mengikut matlamat                   jangkamasa pendek dan panjang yang anda telah tetapkan.
5. Tetapkan tempoh untuk anda mencapai matlamat jangkamasa pendek dan       panjang anda.
6. Tetapkan jumlah pendapatan yang anda ingin capai melalui tindakan yang      anda ambil. Pastikan anda mendapatkan pendapatan pada jumlah yang          konsisten atau lebih baik untuk sekurang-kurangnya tiga bulan berturut-          turut. Kaji dan selidik kembali risiko menjadi WAHD sepenuh masa.
7. Saya amat menyarankan untuk bakal WAHD membuat log catatan. Ini untuk    memudakan anda membuat analisa dan kajian terhadap tindakan yang anda    ambil untuk mencapai matlamat anda. Sama ada ianya berjaya ataupun          kurang berjaya. Melalui log catatan ini, lebih mudah untuk anda muhasabah    diri dan tindakan anda.
8. Anda boleh buat log catatan anda di dalam blog, excel spreadsheet                ataupun microsoft word. Namun bagi diri saya, saya lebih suka membuat       catatan di blog. Ini kerana anda akan dapat turut berkongsi pengalaman        anda bersama insan yang seangkatan. Anda berpeluang bertukar-tukar fikiran   dan pengalaman dengan mereka.

Itulah antara langkah-langkah yang bakal-bakal WAHD ini boleh lakukan. Lakukanlah mengikut kesesuaian masing-masing. Yang penting tetapkan matlamat anda. Jangan terlalu kerap menukar matlamat dan tindakan anda. Takutnya nanti, yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula berciciran.

Nak berkongsi pendapat dan bertukar-tukar fikiran? Jom hubungi saya di:




No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati