Sunday, March 30, 2014

E- filing 2013

Salam Sejahtera.Sedar tak sedar dah kita dah pun sampai ke penghujung bulan Mac untuk tahun 2014 ini. Begitu cepat masa berlalu. Jadi macam biasalah bila dah masuk bulan Mac ni, sibuklah sikit nak buat persiapan untuk menyelesaikan cukai pendapatan bagi tahun lepas. Kali ini nak bermula awal supaya tidak menyesal di kemudian hari.

Sekarang ini begitu mudah untuk memfailkan cukai pendapatan anda. Tidak perlu lagi mnegisi borang manual dan pergi ke kaunter LHDN yang berdekatan. Sebaliknya anda boleh menggunakan perisian é-filing'. Macam info dari artikel berita harian ini, sekarang ini anda sudah boleh membuat bayaran cukai pendapatan anda.

Kuala Lumpur: Pembayar cukai sudah mula menggunakan perkhidmatan e-Filing sejak semalam untuk memfailkan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) bagi tahun taksiran 2013. Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), dalam kenyataan yang diterbitkan di sini, menyatakan pihaknya dalam proses mengeluarkan BNCP kepada pembayar cukai yang mempunyai pendapatan perniagaan dan/atau pendapatan selain perniagaan.

“BNCP yang dikeluarkan termasuklah Borang E, BE, B, BT, P, M, MT, TP, TF dan TJ untuk tahun taksiran 2013,” katanya. e-Filing adalah perkhidmatan disediakan LHDNM untuk memudahkan pembayar cukai melengkap, mengira dan mengemukakan BNCP secara dalam talian.
Semua BNCP yang dihantar menerusi aplikasi e-Filing akan dilindungi oleh teknologi Secure Socket Layer (SSL). 

Sejak aplikasi berkenaan diperkenalkan pada 2003, penggunaan perkhidmatan dalam kalangan pembayar cukai korporat dan individu meningkat berikutan pelaksanaannya mudah, tepat dan selamat.

Tahun lalu, sebanyak 2.376 juta BNCP diterima menerusi aplikasi e-Filing untuk tahun taksiran 2012. Jumlah meningkat berbanding 2.35 juta BNCP untuk tahun taksiran 2011.
Tarikh akhir menghantar borang dan membayar cukai pendapatan menerusi e-Filing adalah seawal 31 Mac bagi borang E (Borang Nyata oleh Majikan). 
Tempoh paling lewat sebelum 30 Jun bagi borang M (Borang Nyata Individu Bukan Pemastautin). 
Mulai 2013 pula, individu yang mempunyai pendapatan penggajian tahunan melebihi RM30,667 selepas potongan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) perlu mendaftar fail cukai pendapatan dan dibuat menerusi aplikasi e-Daftar. 

“Individu yang mempunyai jumlah pendapatan sebulan melebihi RM2,837, pula perlu mendaftar sebagai pembayar cukai. Pendapatan bulanan termasuk gaji dan elaun yang layak dikenakan cukai.


“Perlu diingat, tindakan melarikan diri atau mengelak daripada membayar cukai adalah satu kesalahan dan boleh dikenakan tindakan,” katanya.

Jadi pastikan anda sudah membayar cukai pendapatan ya. Tidak kira anda bekerja sendiri atau sebaliknya. Tidak sabar menantikan waktu untuk membayar cukai pendapatan individu yang bekerja tanpa majikan (WAHD sepenuh masa lah tu). 
Berikut beberapa tips untuk mengurangkan bayaran cukai pendapatan di Malaysia yang kita boleh cuba:




Sedikit sebanyak bolehlah kita cuba, apa pendapat anda? Saya dah buat e-filing. Anda bila lagi?

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati