Monday, March 31, 2014

Tanggapan pertama

Salam sejahtera. Melalui pengalaman saya, tanggapan pertama itu amat penting. Tidak kira dalam menjual barang, mencari jodoh dan sebagainya tanggapan pertama itu adalah sangat penting. Saya nak bawa anda mengenang kembali beberapa kemaskini status saya di Facebook suatu masa dahulu. Walupun kelakar tetapi ianya berkait rapat dengan perbincangan tajuk tanggapan pertama.



Sebagai seorang WAHD, anda pastinya mahu servis atau produk yang anda tawarkan itu mendapat perhatian bakal pelanggan. Tetapi sekiranya tanggapan pertama mereka terhadap servis/produk yang anda tawarkan kurang bagus, pastinya mereka tidak akan membeli produk anda. Sebagai seorang peniaga online, pastinya blog atau laman web anda yang akan memberi tanggapan pertama kepada bakal pelanggan anda. Sekiranya produk anda bagus, tetapi blog atau laman web anda kurang menarik, pastinya bakal pelanggan anda ini akan lari.

Berdasarkan kisah yang saya alami, banyak perkara yang boleh kita pelajari. Di antaranya ialah:

1. Jangan terus buat anggapan tanpa memastikan fakta. Jadi jangan anggap orang akan datang dan beli produk anda kerana anda merasakan produk anda bagus. Sebaliknya buat kajian dan analisa tentang prospek pelanggan anda dan apa yang mereka mahu.

2. Kena ubah strategi berdasarkan prospek pelanggan. Sekiranya perlu ubah penampilan atau melakukan penjenamaan semula. Kadang-kadang mungkin nama produk kita tidak kena dengan produk tersebut. 

Jadi hati-hati ya supaya tanggapan pertama para pelanggan anda itu bagus. Tanggapan pertama merekalah yang mungkin akan menghasilkan jualan untuk anda nanti. 

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati