Thursday, March 27, 2014

Faktor Berhenti Kerja

Kadang-kadang saya hairan mengapa seseorang yang mempunyai jawatan tinggi sanggup berhenti kerja. Lebih membingungkan lagi apabila insan-insan hebat ini berhenti dan duduk di rumah sahaja meluangkan masa bersama keluarga.Tetapi apa yang saya tidak ketahui, sebenarnya mungkin mereka ini sudah mempunyai pendapatan yang lebih besar dari kerja harian mereka. Mungkin pendapatan daripada perniagaan dari rumah atau internet mereka begitu konsisten sehingga mereka ini mampu untuk berhenti kerja, walaupun ada di antaranya yang sudah bergelar seorang pengurus. 

Berkait rapat dengan konsep WAHD, pastinya para WAHD ini mempunyai satu sebab yang tertentu sebelum mereka mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan menjadi WAHD sepenuh masa. Kali ini saya nak kongsikan tanda-tanda mengapa anda harus berhenti kerja. Sumber artikel ini saya petik dari  http://www.businessinsider.sg. Artikel ini juga telah saya kongsikan pada laman facebook saya pada tidak berapa lama dahulu. Artikel ini asalnya telah ditulis dalam bahasa inggeris. Jadi saya akan menterjemahkan dan mengolah di dalam bahasa melayu untuk keselesaan para pembaca semua.

Berikut adalah antara tanda-tanda untuk anda berhenti kerja:

1. Anda tidak lagi belajar. Anda cepat merasa bosan dengan pekerjaan anda dan tidak merasakan dapat meraih ilmu berguna dalam pekerjaan anda sekarang.

2. Kemahiran kerja anda tidak bersesuaian dengan kerja. Dalam erti kata lain mungkin anda juga terlebih layak untuk menjawat jawatan tersebut.
3. Anda semakin bencikan kerja anda. Gaji yang setimpal dengan pekerjaan juga sudah tidak mampu memotivasikan diri anda.

4. Anda tidak selesa dan sesuai dengan budaya tempat kerja anda. Mungkin setelah setahun kerja, anda masih susah menyesuaikan diri dengan persekitaran tempat kerja anda. Jadi eloklah anda berfikir untuk mencari kerja lain.


5. Syarikat anda bekerja sedang menghadapi krisis kewangan. Sekiranya situasi seperti ini berlaku, mungkin lebih baik anda mencari peluang kerja yang lain. Ini kerana, bimbang anda akan kehilangan kerja sekiranya syarikat anda mengalami masalah dan ditutup.
6. Kesihatan anda terganggu disebabkan tekanan stres di tempat kerja. Jika anda mengalami situasi seperti ini, tidak berbaloi untuk anda meneruskan kerja anda. Kesihatan diri sendiri harus dijaga. Wang yang banyak juga tidak berguna sekiranya kesihatan diri terjejas.
7. Kehidupan rumah tangga anda terjejas. Tidak dinafikan ada orang yang sangat mementingkan kerjaya hingga menyebabkan kehidupan rumah tangga terjejas. Terlalu banyak masa diluangkan di tempat kerja hingga tanggungjawab di rumah diabaikan. Jika perkara seperti ini berlaku, bincangah dengan pasangan dan majikan anda untuk penyelesaian. Sekiranya tiada pilihan, mungkin anda harus mencari kerja lain.
8. Kerja bertambah sedangkan gaji anda masih sama. Semak dengan pihak sumber manusia dan kaji semula kontrak kerja anda. Sekiranya syarikat melanggar perjanjian kontrak dan memanipulasi anda melakukan lebih kerja tanpa bayaran, anda mungkin perlu bertukar pekerjaan.
9. Anda tidak mempunyai motivasi untuk bekerja. Anda susah untuk bangun pagi dan bersiap ke tempat kerja. Anda merasa tidak gembira di pejabat. Sekiranya ini berlaku, mungkin perkara terbaik ialah bertukar tempat kerja di persekitaran yang baru.




Anda tergolong dalam kategori yang mana? Apa-apapun pilihan di tangan anda. Anda yang merencanakan kehidupan anda sendiri. Dapatkan khidmat nasihat pakar dan berbincanglah dengan pasangan anda sebelum membuat keputusan drastik berhenti kerja. Pastikan anda mendapat surat tawaran dari syarikat lain sebelum memberi notis berhenti kerja. Pastikan anda sudah mempunyai tindakan susulan sekiranya anda ingin berhenti kerja. Pastikan apakah pekerjaan yang anda lakukan setelah anda berhenti kerja.

Tujuan entri ini bukanlah untuk menggalakkan anda semua berhenti kerja. Tidak sama sekali. Sebaliknya hanya sekadar berkongsi. Mungkin ada di antara anda yang mengalami masalah seperti ini tetapi tidak ada jalan keluar.
Bagi WAHD, tidak semestinya tanda-tanda seperti di atas menjadi pencetus sebab mereka menjadi WAHD sepenuh masa. Sebaliknya ada penyebab lain mengapa mereka menjadi WAHD. Di antaranya ialah:
  •       Lebih masa dapat diluangkan bersama keluarga
  •       Persekitaran kerja yang selesa dan tenang
  •       Diberhentikan kerja kerana faktor kemelesetan ekonomi
  •       Memang suka nak kerja di rumah  
  •       Mahukan kebebasan masa bekerja
  •       Sudah bersara dan memerlukan sumber pendapatan tambahan  untuk  diri sendiri & keluarga            
  •       Mahu meluangkan masa pada minat/hobi dan menjadikannya satu  sumber pendapatan yang tetap

Walau apapun perancangan dan keputusan yang anda buat, janganlah buat dengan terburu-buru. Bagi yang beragama Islam, buatlah solat isthikharah untuk memohon petunjuk dan pertolongan dari Allah. Sessungguhnya sebaik-baik tempat meminta itu adalah dari Allah.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati