Wednesday, March 26, 2014

Pengertian WAHD ( Bapa Bekerja dari Rumah)

Salam sejahtera. Alhamdulillah berbekalkan semangat baru dan tunjuk ajar sifu, masih lagi dapat meneruskan penulisan setiap hari. Dalam entri ini saya nak membincangkan tentang WAHD atau dalam bahasa melayunya, bapa bekerja dari rumah. 

Menurut Wikipedia, A work at home parent is an entrepreneur who works from home and integrates parenting into his or her business activities. They are sometimes referred to as a WAHM (work at home mom) or a WAHD (work at home dad).
Terjemahan ke bahasa melayu, ibu bapa yang bekerja dari rumah adalah pengusaha, atau usahawan yang bekerja dari rumah. Pada masa yang sama mereka turut menggabungkan tugasan keibubapaan dengan aktiviti keusahawanan dan perniagaan mereka. Untuk kaum Hawa mereka dirujuk sebagai WAHM (mak bekerja dari rumah). Manakala untuk kaum Adam mereka dirujuk sebagai WAHD (Bapa bekerja dari rumah). 

Saya sebenarnya lebih dulu mengenali istilah SAHD daripada WAHD. Tetapi saya tidak akan terangkan tentang SAHD. Saya mula mengenali istilah ini di internet melalui pembacaan saya di laman url berikut:
1. http://tinyurl.com/kv7v55p
2. http://tinyurl.com/m5flrdl
3. http://tinyurl.com/clyf5cr

Sejak itu saya sedar yang WAHD ini sudah menjadi fenomena biasa terutamanya di negara barat. Cuma di negara kita ini belum lagi menjadi fenomena yang biasa. Mungkin kerana ideologi & kebudayaan masyarakat kita yang sinonim dengan kerja mesti dilakukan di pejabat atau tempat perniagaan sahaja. Sedar atau tidak , di Malaysia juga sudah ramai mereka yang menjadi WAHD. Kebanyakannya pula adalah merupakan jutawan senyap. Namun setakat ini melalui pencarian saya masih belum ada panduan untuk topik ini. Mungkin kerana kaum bapa ni malu nak mengaku yang mereka ini seronok berkerja dari rumah bersama keluarga.

  
Sebagai seorang bapa kepada tiga orang anak, saya sedar tugas menjaga mereka bukannya mudah. Namun disebabkan tuntutan kerja yang memaksa saya berjauhan dengan keluarga, saya terpaksa menyerahkan tugas itu seratus peratus kepada isteri. Isteri saya juga merupakan seorang WAHM (ibu bekerja dari rumah). Namun bagi saya, beliau merupakan seorang ''supermom'. Dalam kesibukan menjaga anak-anak dan menguruskan hal rumah tangga, beliau masih lagi sempat menguruskan perniagaan jualan langsungnya.

Disebabkan itu saya bertekad untuk membantu beliau dalam aspek pengurusan rumah tangga dan penjagaan anak-anak. Di situlah mulanya timbul minat untuk menjadi seorang WAHD sepenuh masa. Saya juga ingin meluangkan lebih masa berharga dengan keluarga. Kesempatan untuk melihat pembesaran anak-anak, terutamanya kembar saya turut menjadi pendorong utama.

Siapa yang boleh jadi WAHD? Pada pendapat saya, siapa pun boleh. Asalkan bergelar seorang bapa dan memenuhi kriteria WAHD. Kriteria WAHD ialah seorang bapa yang bekerja dari rumah dan dalam masa yang sama turut menguruskan hal rumah tangga dan penjagaan anak-anak. Bapa yang bekerja dari rumah tetapi menyerahkan tugasan penjagaan anak-anak kepada isteri tidak tergolong dalam golongan WAHD. Sebaliknya mereka ini lebih sesuai dirujuk sebagai kategori 'home office' ( menjadikan rumah sebagai pejabat). Masa kerja mereka juga mengikut waktu kerja di pejabat.

Bidang WAHD ini pada saya cukup besar dan tidak terbatas kepada bidang perniagaan online sahaja. Para WAHD juga boleh menceburkan diri dalam bidang offline. Cuma kelemahan perniagaan offline ini, kita terpaksa turut meluangkan masa di luar rumah juga. Jadi kalau mempunyai anak-anak yang masih kecil dan belum bersekolah, mungkin agak sukar untuk membawa mereka bersama setiap kali anda ada urusan perniagaan di luar.

Jika berkesempatan mungkin saya akan bincangkan tentang pemilihan bidang yang para WAHD ini boleh ceburi pula di entri berikutnya. Apapun pilihan di tangan anda. Bagi kaum bapa yang ingin menjadi WAHD ataupun yang sudah menjadi WAHD sepenuh masa diharap dapat berkongsi pendapat dan bertukar-tukar buah fikiran. 

Anda boleh hubungi saya melalui laman web facebook:

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati