Saturday, April 26, 2014

10 Tips Melariskan Perniagaan Internet - Bahagian lima (Elakkan Menjadi Tamak Ilmu)

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Dalam bahagian lima, 10 tips melariskan perniagaan internet ini, saya ingin berkongsi tentang elakkkan diri menjadi tamak ilmu.

Menuntut ilmu itu boleh, tetapi biarlah berasas dan melalui proses yang betul. Apabila dah belajar sesuatu ilmu, ilmu itu haruslah dipraktikkan. Dalam Islam juga asda menyebut supaya mengamalkan ilmu yang kita pelajari dan menyampaikan ilmu yang berguna tersebut kepada orang lain.

Masalah bagi orang baru seperti saya ini, ialah terlalu tamak nak menuntut dan memantapkan ilmu perniagaan internet. Tambahan pula kerana menyangka dengan mempersiapkan diri terlebih dahulu dengan membeli produk-produk perniagaan internet dapat membantu memajukan perniagaan yang diceburi. Belajar itu boleh, tetapi kalau terlalu asyik belajar tanpa diamalkan apa yang dipelajari, bagaimana pula hendak berjaya. Akhirnya unit setoran keras (hard disk) anda sahaja yang penuh dengan pelbagai ebook dan perisian (software) internet sahaja. 


Sama juga seperti saya, asyik teringin memantapkan ilmu dengan membeli pelbagai ebook yang hangat di pasaaran, tetapi yang betul-betul saya rujuk dan gunakan ilmunya hanyalah sedikit sahaja. Menurut saudara Derek GEHL , salah seorang pakar perniagaan internet terkenal di dunia, jangan ambil nota tetapi ambil tindakan. Ini kerana tindakan yang akan mendatangkan hasil dan keuntungan. 


Tetapi berhati-hati juga, bukan apa, kalau dah terlalu pantas mengambil tindakan juga boleh mendatangkan masalah. Apabila terlalu cepat nak meraih keuntungan, pelbagai teknik dan program pula akan dicuba pada satu-satu masa.

Disebabkan itu, ramai yang tidak dapat fokus kepada satu cara sahaja. Mereka terpengaruh dengan promosi yang mengatakan teknik – teknik tersebut berkesan. Ini menyebabkan mereka mahu mencuba dan terus mencuba tanpa menumpukan kepada satu teknik sahaja. Mereka mungkin bermula sebagai affiliate, tetapi terpengaruh pula dengan adsense kerana dengan hanya klik sahaja anda sudahpun mendapat wang. Jadi, mereka tinggalkan program affiliate sekerat jalan dan menyertai adsense. Belumpun sempat sukses dengan adsense, mereka teruja pula dengan kaedah menjual web di flippa.com. Maka, adsense ditinggalkan dan mula menumpukan kepada penjualan web. Keadaan begini berterusan, akhirnya, tiada hasil yang dicapai.

Sebaik – baiknya, fokuskan kepada satu teknik terlebih dahulu. Sebagai contoh, anda memilih affiliate sebagai teknik untuk menjana wang di internet. Maka, tumpukan sepenuhnya terhadap teknik affiliate seperti mendapatkan ebook – ebook berkenaan affiliate, menyertai seminar affiliate ataupun berguru secara langsung dengan pakar – pakar affiliate. Abaikan dahulu emel atau promosi yang anda terima tentang teknik lain. Teruskan mempelajari serta mempraktikan affiliate sehinggalah anda mencapai kejayaan yang anda impikan. Kemudian, barulah anda boleh beralih ke teknik lain dan lakukan perkara yang sama. Buat dan praktikkan sehingga berjaya sebelum mempelajari teknik yang baru.

Akhir kata, selamat maju jaya. Diharap perkongsian saya ini akan dapat menjana idea dan membantu anda meningkatkan jualan.

Tak percaya tak apa, buat sahaja. InsyaAllah ada hasilnya.



No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati