Saturday, April 26, 2014

10 Tips Melariskan Perniagaan Internet - Bahagian empat (Membina Kredibiliti)


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Entri 10 Tips melariskan perniagaan internet ini bersambung lagi, kali ini dalam bahagian ke empat, Membina kredibiliti atau kepercayaan.


Membina Kredibiliti

Perniagaan internet adalah perniagaan yang dilakukan secara maya, tidak perlu berjumpa secara langsung dengan pelanggan mahupun bersua muka. Oleh itu, segala urusniaga perlu dijalankan di atas dasar kepercayaan antara satu sama lain.

Tanpa kepercayaan, urusniaga pasti akan terjejas. Dan bagi membina kepercayaan, kredibiliti diri anda harus ditampilkan. Tambahan pula, semenjak kebelakangan ini terlalu banyak kes penipuan di internet. Kebanyakannya melalui melalui pelbagai skim cepat kaya ataupun skim pelaburan internet yang palsu. Disebabkan itu, para pelanggan sekarang sangat berhati – hati dan hanya membuat transaksi dengan peniaga yang mereka percaya dan kenal sahaja.

Jika anda tidak mempunyai kredibiliti, amatlah susah untuk anda meyakinkan para pelanggan anda. Oleh itu, sangat penting membina kredibiliti dan kepercayaan. Bagi pendatang baru seperti saya, amatlah penting untuk mendapatkan kepercayaan pembaca dan pelanggan sebelum saya boleh memperkenalkan sesuatu produk ataupun servis.



Bagi orang baru seperti saya dan anda, kita boleh mencuba beberapa kaedah mudah untuk membina kredibiliti:

i) Berikan informasi

Jika anda memiliki senarai prospek, janganlah berterusan menghantar emel promosi kepada mereka. Sebaliknya, banyakkan menghantar emel yang berinformasi seperti tips – tips perniagaan, informasi terkini perniagaan, kaedah – kaedah membina perniagaan ataupun selitkan kisah – kisah motivasi sebagai galakan. Dengan ini, anda akan dianggap sebagai sahabat yang membantu, bukannya jurujual yang ingin mengambil wang mereka.

ii) Berikan hadiah

Ini juga salah satu cara untuk mengeratkan hubungan anda dengan pelanggan anda. Anda boleh hadiahkan mereka ebook – ebook percuma, koleksi artikel berguna ataupun software – software yang menarik. Jika tidak, anda juga boleh berikan mereka kupon – kupon diskaun bagi produk anda . Konsep ini seperti konsep bercucuk tanam, semakin banyak benih yang ditabur, semakin banyak kemungkinan pokoknya tumbuh.

iii) Sediakan newsletter

Dengan menyediakan newsletter, anda akan kelihatan seperti seorang pakar didalam bidang anda. Didalam newsletter tersebut, anda boleh berikan tips, cerita motivasi dan sebagainya. Malah, boleh selitkan juga iklan mengenai produk anda.

iv) Aktif berforum

Forum adalah tempat dimana orang ramai berdiskusi tentang pelbagai topik. Anda juga boleh menyertainya, sama – sama memberikan cadangan, komen atau penyelesaian terhadap isu yang dibincangkan. Semakin kerap anda berforum dan memberikan komen yang bernas, semakin kredibiliti anda sebagai pakar bakal terserlah.

v) Usahasama (Joint Venture (JV))

Sebagai orang baru, tentu sukar meraih kepercayaan dari pelanggan. Tetapi jika anda JV dengan peniaga internet yang berpengalaman, ianya pasti akan menjadi mudah. Pada pandangan pelanggan, peniaga internet yang berpengalaman ini sudah pasti memilih dengan teliti rakan usahasama mereka. Pastinya sangka mereka, para peniaga internet ini memilih anda sebagai rakan usahasama kerana anda memiliki reputasi dan kredibiliti yang baik.

Ramai di antara usahawan internet yang gagal mendapat jualan kerana kredibiliti mereka diragui. Oleh itu, binalah kredibiliti anda mulai sekarang. 

Tak percaya tak apa, buat sahaja. insyaAllah akan datang hasilnya.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati