Sunday, April 27, 2014

Tahu Tapi Tak Mahu - Rahsia Tahajud

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah bertemu lagi kita pada entri kali ini. Kali ini saya nak berkongsikan mengenai kelebihan bersolat tahajud. Alhamdulillah sebagai umat Islam, terlalu banyak senjata dan kelebihan kita yang dikurniakan oleh Allah. Oleh itu sama-samalah kita menggunakan kelebihan dan senjata yang telah dikurniakan itu. InsyaAllah banyak manfaat yang akan kita perolehi.


TAHAJUD (SOLAT MALAM)- DARI PERPEKSTIF PERUBATAN 

Solat tahajud ialah ibadah yang kita lakukan pada malam hari, kebiasaannya pada tengah malam atau lewat tengah malam. Solat tahajud juga dikenali juga sabagai shalatulail. Solat ini sangat baik dilakukan terutama kepada para pemimpin Islam kerana Rasulullah S.A.W dan para sahabat r.a tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka, sebagai ibadah tambahan.
 
Dalam Al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menggalakkan umat Islam 
mengerjakan solat tahajud sebagai ibadah tambahan pada waktu malam, begitu juga beberapa hadis Nabi S.A.W. mengenai perkara ini. 

TIDUR DAN SOLAT TAHAJUD 

Umumnya manusia mengatakan tidur malam perlu antara enam hingga lapan jam sehari. Tetapi pendapat ini ditolak oleh para saintis Barat seperti Dr Ray 
Meddis, seorang profesor di Jabatan Sains Kemanusiaan, England University of Technology yang mengatakan bahawa manusia sebenarnya perlu tidur malam selama tiga jam sahaja. Waktu tidur boleh dibahagikan kepada dua bahagian - tidur ayam dan tidur lelap (deep sleep). Mimpi biasanya berlaku dalam tidur lelap. Manusia perlu berlatih untuk dapat tidur lelap kerana tidur ayam adalah masa berangan-angan yang membuang waktu sahaja. Tidur yang sebenarnya ialah ketika tidur lelap. Mengikut kajian saintis Barat, tidur yang mencukupi ialah selama tiga jam. 

Kita merasakan bahawa tidur malam kita selalu tidak cukup. Ini kerana kita 
tidak terlatih atau mengikut peraturan yang perlu diikuti ketika tidur. Apabila seseorang atlit hendak memasuki suatu pertandingan lumba lari mereka akan berlatih hampir setahun sebelum perlumbaan itu bermula. Dengan demikian 
mereka ada harapan untuk memungut pingat emas. Demikian jugalah kita mesti melatih diri kita tidur mengikut peraturan. 

Mengikut kajian ahli perubatan Barat, sebelum kita merasa hendak tidur,
mula-mula sekali kita akan merasa mengantuk ( drowsiness ). Pada waktu ini suhu badan kita akan menurun. Dengan mengatur waktu tidur dan menggunakan jangkasuhu kita boleh melatih diri kita untuk tidur bila perlu. 

PENDAPAT AHLI SASTERA BARAT 

Terdapat juga ahli sastera barat yang menceritakan mengenai kelebihan 
mengurangkan tidur untuk mencapai kerjaya yang cemerlang. Apabila ditanya apakah rahsia kejayaan mereka, mereka menjawab " The woods are lovely, dark and deep but I have promises to keep and miles to go before I sleep." 
Maksudnya "Taman itu indah, gelap dan tebal tetapi saya mempunyai temujanji yang mesti ditunaikan dahulu sebelum saya tidur."

"The heights by great men reached and kept were not attained by sudden 
fight. But while their companions sleep were toiling upwards in the night." - Longfellow

Maksudnya " Pencapaian kerjaya yang tinggi oleh orang-orang ternama tidak 
didapati serta merta tetapi mereka bekerja keras sehingga larut malam pada 
waktu sahabat-sahabat mereka sedang nyenyak tidur. " Ini jelas menunjukkan mereka meminimakan waktu tidur untuk mencapai kejayaan dalam hidup mereka. 


Sekarang kita kembali kepada perbincangan solat tahajud. Apakah kebaikan dan kelebihan yang kita perolehi dari mengerjakan solat tahajud sedangkan ketika itulah manusia sedang nyenyak tidur?

Dari segi fikiran logik, kita tidak akan faham bahawa suruhan Allah itu mendatangkan kebaikan. Solat tahajud meneguhkan iman kita, jiwa kita, mental kita. Ini dapat membantu kita untuk menghadapi masalah hidup duniawi dan lain-lain lagi. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. 

Dari segi sains perubatan pula, kita akan menyedut oksigen khusus yang wujud di atmosfera bumi antara lebih kurang jam tiga pagi hingga terbit matahari dan menggerakkan otot-otot di dalam badan kita. Ini akan menyegarkan badan dan melancarkan pergerakan darah. Kedua-dua oksigen dan pergerakan otot itu sangat penting dalam memastikan kesihatan tubuh badan manusia. Oksigen itu hilang dari atmosfera bumi selepas matahari terbit dan tidak datang lagi sehingga keesokan harinya. Hanya manusia yang bangun pada waktu ini dapat menikmati oksigen tersebut. Mereka yang bangun tidur lewat tidak dapat merasai nikmat oksigen ini. 

Oleh itu marilah kita lakukan ibadat solat tahajud ini sebagai tambahan kepada amalan wajib. Banyak kebaikan yang akan kita dapat melaluinya.

Tak percaya tak apa, buat sahaja, InsyaAllah hasilnya akan tiba.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati