Thursday, April 24, 2014

10 Tips Melariskan Perniagaan Internet - Bahagian dua (Bina senarai prospek)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kesinambaungan entri saya sebelum ini, 10 Tips Melariskan Perniagaan Internet. Kali ini saya nak kongsikan pula tentang kepentingan membina senarai prospek.

Bayangkan suatu hari anda menyertai satu pameran keusahawanan, dan anda diberi peluang untuk mempamerkan produk anda. Memandangkan produk anda agak baik, maka ramailah pelawat datang ke ruang pameran anda serta menyatakan minat mereka terhadap produk anda. Namun mereka masih belum mahu membeli disebabkan kekurangan wang ataupun mahu berfikir terlebih dahulu. Anda biarkan mereka berlalu sambil memberikan kad bisnes anda dengan harapan mereka akan menghubungi anda kemudian.

Sebulan berlalu, dan tiada seorang pun yang menghubungi anda bertanyakan semula mengenai produk yang pernah anda pamerkan. Dua bulan seterusnya anda masih juga tidak menerima panggilan dari pelawat yang pernah melawat pameran anda. Akhirnya anda kecewa dan semangat serta momentum anda terkubur begitu sahaja.

Anda harus faham, kadang kala apa yang anda promosikan boleh dilupakan kerana kesibukan aktiviti harian mereka dan tentunya ia bukan salah mereka 100%. Ini adalah kesilapan anda sendiri, kerana tidak meminta kad bisnes atau cara menghubungi mereka. Sekurang – kurangnya, jika anda memiliki kad bisnes mereka atau tahu bagaimana untuk menghubungi mereka, anda boleh melakukan 'follow up' dan menyampaikan informasi terkini mengenai produk anda. Dengan ini, anda mengingatkan mereka tentang anda dan produk anda.

Bayangkan anda memiliki 100 senarai pelanggan yang pernah berminat dengan produk anda, dan anda dapat menghubungi mereka serta melakukan follow up. Kebarangkalian sebahagian dari 100 pelanggan tersebut membeli produk anda sudah pasti ada. Walaupun seorang, ia tetap jualan berbanding jika anda langsung tidak melakukan sebarang 'follow up'.

Begitu juga dengan perniagaan internet. Kepentingan memiliki senarai prospek harus difikirkan secara serius. Di internet, kemungkinan beratus – ratus pelawat datang melayari laman web atau blog anda setiap hari. Adalah amat merugikan jika anda tidak mengambil alamat emel mereka dan menghubungi mereka kembali, mengingatkan mereka tentang tawaran anda.

Sebenarnya, adalah lebih mudah mendapatkan jualan dari pelanggan yang sedia ada berbanding dengan pelanggan baru kerana mereka sudah sedia maklum dengan khidmat pelanggan serta produk anda. Proses meyakinkan mereka juga tidaklah terlalu sukar berbanding meyakinkan pelanggan baru yang baru mahu mengenali anda. Seperti kita juga, jika kita sudah biasa dengan sesebuah kedai, kita juga akan selalu ke sana kerana kita senang berurusan dengan kedai tersebut.

Maka, sediakanlah satu borang opt in untuk para pelanggan anda meninggalkan alamat emel mereka. Sebagai balasan, anda boleh hadiahkan sesuatu seperti laporan percuma atau lebih baik lagi preview mengenai produk anda. Dengan cara ini, dengan mudah sahaja anda boleh menghubungi mereka kembali pada bila – bila masa.

Anda boleh gunakan khidmat 'autoresponder' untuk memudahkan penghantaran emel dan follow up anda. Jika anda belum mampu menyewa 'autoresponder' berbayar seperti 'GetResponse' atau 'Aweber', anda boleh menggunakan 'autoresponder' percuma seperti 'EasyAutores'. Apabila perniagaan anda sudah maju, maka anda bolehlah bertukar ke 'autoresponder' berbayar yang ternyata lebih baik.

Banyak perniagaan internet yang kurang maju ataupun gagal, disebabkan mereka mengambil mudah tentang perlunya memiliki senarai prospek sendiri. Ini menyebabkan mereka sentiasa mencari – cari pelanggan baru setiap hari dan tentunya ini memerlukan kos pengiklanan yang tinggi.


Bina dan kumpul senarai prospek anda sendiri, dan kempen promosi anda insyaAllah akan  bertukar menjadi lebih mudah. 

Tak percaya tak mengapa, buat sahaja.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati