Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kali ini saya nak berkongsi tentang bagaimana nak mewujudkan senarai prospek yang responsif.
Dalam bahagian
sebelum ini, saya ada menekankan pentingnya pembinaan list dalam memastikan
kempen pemasaran anda berjalan baik. Saya juga ada menyatakan bahawa semakin
banyak list yang anda miliki, semakin besar juga peluang untuk anda mendapat
jualan.
Namun, semuanya itu
bersyarat dan memerlukan anda untuk mengambil tindakan.
Ya, memiliki senarai prospek yang banyak merupakan satu kelebihan. Namun, kuasa membeli daripada
senarai prospek yang anda miliki bukanlah bergantung semata – mata kepada kuantiti senarai prospek yang anda miliki.
Ianya bergantung
kepada kepada KUALITI senarai prospek yang anda miliki.
Anda harus sedar,
bahawa tidak semua yang 'subscribe' pada 'autoresponder' anda berminat dengan
produk anda. Ada yang 'subscribe' hanya untuk mendapatkan produk percuma yang
anda tawarkan sahaja dan langsung tiada minat untuk membeli. Dengan adanya senarai prospek sebegini, anda sebenarnya dalam kerugian dari segi masa, tenaga dan wang. Anda
meluangkan banyak masa dengan menghantar emel – emel, memerah otak untuk
mencipta ayat – ayat promosi. Anda juga harus membayar sewa untuk sistem 'autoresponder' anda setiap bulan. Namun belum tentu orang di dalam senarai prospek anda akan memberikan respon positif.
Ini tentunya situasi yang anda ingin elakkan.
Bagaimana nak jadikan senarai prospek sebegini menjadi senarai prospek yang responsif dan
berpotensi menjadi pelanggan anda?
Caranya, anda binalah
satu hubungan yang baik terlebih dahulu dengan senarai prospek anda. Tanpa perhubungan
yang baik, pasti tidak akan ada kepercayaan. Apabila tiada kepercayaan,
bagaimana pembelian nak dilakukan?
Untuk membina
hubungan yang baik dengan senarai prospek, anda harus selalu berkongsi dengan mereka sesuai dengan konsep LUA.
Anda harus banyak
memberi terlebih dahulu sebelum menerima dari mereka. Apa yang harus anda
berikan?
Anda haruslah berikan
mereka informasi – informasi yang berguna, samada mengenai produk anda ataupun
secara umumnya tips – tips yang berguna. Anda juga boleh berkongsi pengalaman
anda dengan mereka dan mengajak mereka bersama – sama berbincang. Dengan ini,
setiap emel yang anda hantar akan nampak bersifat peribadi dan ini amat
membantu membina perhubungan yang baik. Ia juga akan menonjolkan kepakaran anda
kepada mereka. Sudah tentu anda akan sering dirujuk apabila anda dianggap
pakar.
Selain itu, anda
boleh juga berikan secara percuma produk – produk yang berfaedah seperti ebook,
laporan ataupun artikel – artikel untuk tujuan perkongsian.
Apabila anda sering
memberi, anda tidak lagi kelihatan seperti seorang jurujual yang hanya tahu
menjual tetapi anda akan dilihat sebagai seorang sahabat yang sering
membantu. Maka, disini sudah wujud rasa percaya dan yakin akan siapa diri anda
serta produk anda.
Jangan sesekali
sentiasa menghantar emel promosi sahaja kerana senarai anda pasti tidak selesa
apabila sentiasa didesak untuk membeli. Akhirnya, emel –
emel yang anda hantar akan di[adamkan atau tak diendahkan sama sekali. Paling
teruk, mereka akan lari daripada anda dengan klik pada butang 'unsubscribe'. Niatkanlah untuk membantu senarai prospek anda dan bersungguhlah-sungguhlah apabila berkongsi tentang sesuatu dengan mereka sama ada perkongsian motivasi ataupun kebaikan produk itu sendiri.
Tak percaya tak mengapa, buat sahaja. InsyaAllah ada hasilnya.
No comments:
Post a Comment