Friday, April 25, 2014

10 Tips Melariskan Perniagaan Internet - Bahagian tiga (Bagaimana Mewujudkan Senarai Prospek Yang Responsif)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kali ini saya nak berkongsi tentang bagaimana nak mewujudkan senarai prospek yang responsif.

Dalam bahagian sebelum ini, saya ada menekankan pentingnya pembinaan list dalam memastikan kempen pemasaran anda berjalan baik. Saya juga ada menyatakan bahawa semakin banyak list yang anda miliki, semakin besar juga peluang untuk anda mendapat jualan.

Namun, semuanya itu bersyarat dan memerlukan anda untuk mengambil tindakan.

Ya, memiliki senarai prospek yang banyak merupakan satu kelebihan. Namun, kuasa membeli daripada senarai prospek yang anda miliki bukanlah bergantung semata – mata kepada kuantiti senarai prospek yang anda miliki.

Ianya bergantung kepada kepada KUALITI senarai prospek yang anda miliki.

Anda harus sedar, bahawa tidak semua yang 'subscribe' pada 'autoresponder' anda berminat dengan produk anda. Ada yang 'subscribe' hanya untuk mendapatkan produk percuma yang anda tawarkan sahaja dan langsung tiada minat untuk membeli. Dengan adanya senarai prospek sebegini, anda sebenarnya dalam kerugian dari segi masa, tenaga dan wang. Anda meluangkan banyak masa dengan menghantar emel – emel, memerah otak untuk mencipta ayat – ayat promosi. Anda juga harus membayar sewa untuk sistem 'autoresponder' anda setiap bulan. Namun belum tentu orang di dalam senarai prospek anda akan  memberikan respon positif.

Ini tentunya situasi yang anda ingin elakkan.

Bagaimana nak jadikan senarai prospek sebegini menjadi senarai prospek yang responsif dan berpotensi menjadi pelanggan anda?

Caranya, anda binalah satu hubungan yang baik terlebih dahulu dengan senarai prospek anda. Tanpa perhubungan yang baik, pasti tidak akan ada kepercayaan. Apabila tiada kepercayaan, bagaimana pembelian nak dilakukan?

Untuk membina hubungan yang baik dengan senarai prospek, anda harus selalu berkongsi dengan mereka sesuai dengan konsep LUA.

Anda harus banyak memberi terlebih dahulu sebelum menerima dari mereka. Apa yang harus anda berikan?

Anda haruslah berikan mereka informasi – informasi yang berguna, samada mengenai produk anda ataupun secara umumnya tips – tips yang berguna. Anda juga boleh berkongsi pengalaman anda dengan mereka dan mengajak mereka bersama – sama berbincang. Dengan ini, setiap emel yang anda hantar akan nampak bersifat peribadi dan ini amat membantu membina perhubungan yang baik. Ia juga akan menonjolkan kepakaran anda kepada mereka. Sudah tentu anda akan sering dirujuk apabila anda dianggap pakar.

Selain itu, anda boleh juga berikan secara percuma produk – produk yang berfaedah seperti ebook, laporan ataupun artikel – artikel untuk tujuan perkongsian.

Apabila anda sering memberi, anda tidak lagi kelihatan seperti seorang jurujual yang hanya tahu menjual tetapi anda akan dilihat sebagai seorang sahabat yang sering membantu. Maka, disini sudah wujud rasa percaya dan yakin akan siapa diri anda serta produk anda.

Jangan sesekali sentiasa menghantar emel promosi sahaja kerana senarai anda pasti tidak selesa apabila sentiasa didesak untuk membeli. Akhirnya, emel – emel yang anda hantar akan di[adamkan atau tak diendahkan sama sekali. Paling teruk, mereka akan lari daripada anda dengan klik pada butang 'unsubscribe'. Niatkanlah untuk membantu senarai prospek anda dan bersungguhlah-sungguhlah apabila berkongsi tentang sesuatu dengan mereka sama ada perkongsian motivasi ataupun kebaikan produk itu sendiri.


Tak percaya tak mengapa, buat sahaja. InsyaAllah ada hasilnya. 



No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati