Tuesday, April 15, 2014

Apa sebenarnya blog Diari WAHD tawarkan?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Beberapa hari yang lalu ada seorang sahabat menghantar mesej kepada saya di facebook. Sahabat saya ini bukanlah sahabat di facebook sahaja malahan merupakan rakan sekuliah dan rakan sepejabat suatu masa dahulu. Namun dia berani mengorak langkah dengan berhenti kerja dan meneroka bisnes shaklee. Hasilnya beliau kini bebas mengembara seluruh dunia bersama suami dan 3 orang anak beliau.

Di dalam mesej itu, beliau bertanyakan dua soalan. Soalan pertama beliau adalah kenapa alamat blog saya terlalu panjang?Tidak bolehkah saya gunakan sahaja alamat blog seperti ahmadshahrin.blogspot.com sahaja? Jawapan saya ringkas sahaja. Nama Ahmad Shahrin itu terlalu menarik dan popular. Jadi itulah sebabnya saya mengambil keputusan memilih ahmadshahrinbinmohamadanuar.blogspot.com sebagai alamat blog saya. Saya mahu menjenamakan nama penuh saya dan mahu ianya dikaitkan dengan subjek WAHD. Mendapat balasan mesej saya, sahabat saya hanya tertawa.

Soalan kedua beliau pula adalah apa sebenarnya yang saya lakukan dan adakah saya sudah berhenti kerja? Komennya lagi gaya penulisan dan bahan yang saya kongsikan seakan-akan saya ini memang sudah berhenti kerja dan menjadi seorang WAHD. Sahabat saya ini memang seorang yang baik hati dan mahu memberikan semangat kepada saya sahaja, kata hati saya. Saya memberikan jawapan yang ikhlas kepada kawan saya kerana tidak mahu berseli ndung.  Saya membuat macam-macam perkara, tetapi sekarang ini saya fokus untuk memantapkan blog Diari WAHD ini terlebih dahulu. Saya juga masih belum berhenti kerja, tetapi telah menetapkan matlamat awal 18 bulan untuk menjadi WAHD sepenuh masa.

Seperti yang saya kongsikan sebelum ini, saya tidak mahu terburu-buru dan melakukan kesalahan yang sama berulang kali. Kerana kali ini tujuan dan objektif saya lebih terang dan jelas. Pertamanya saya mahu menjadi pelopor dan menyediakan sedikit sebanyak panduan tidak rasmi pada para bapa di luar sana yang berminat untuk menjadi WAHD sepenuh masa ini.  Saya tahu saya ini bukan pakar, tetapi sekurang-kurangnya pengalaman saya ini akan membantu anda. Tidak kiralah sama ada membantu mengelakkan dari mengulangi kesilapan yang sama dan sebaliknya. Pada saya pengalaman itulah adalah aset yang berharga. Dan itulah yang saya akan kongsikan dengan anda secara percuma di sini.

Keduanya saya ingin mewujudkan komuniti atau kelab WAHD pertama di Malaysia. Saya yakin banyak idea-idea dan projek usahasama dapat dilakukan oleh komuniti WAHD di Malaysia tanpa mengira bangsa,agama dan peringkat umur. Peluang untuk bertukar-tukar fikiran ini sangat bermanfaat bukan sahaja dalam peluang perniagaan, tetapi juga pengalaman menjaga anak-anak dapat juga dikongsikan.

Ketiganya saya ingin membantu golongan orang baru yang ingin berjinak-jinak dalam bidang perniagaan internet. Saya ingin golongan baru ini mengelakkan diri dari mengalami masalah yang sama seperti saya. Semua ini akan saya lakukan melalui perkongsian pengalaman saya dalam bidang perniagaan internet ini sendiri. Saya juga akan turut mengsyorkan kelas,latihan dan produk yang akan membantu perniagaan anda.

Keempatnya sudah tentulah saya juga ingin meraih pendapatan melalui blog ini melalui servis dan produk yang akan blog ini tawarkan tidak berapa lama nanti. Apa jenis servis dan produk dan servis yang akan saya tawarkan anda kenalah tunggu entri dan kemaskini blog yang seterusnya. Yang pasti ianya berkait rapat dengan WAHD,motivasi, penjagaan anak dan juga perniagaan internet.

Akhir sekali saya berharap entri ini dapat menjawab soalan sahabat saya tadi. Sekali lagi saya bukan pakar,tetapi tidak perlu menjadi pakar untuk berkongsi pengalaman kerana pengalaman adalah aset berharga buat kita.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati