Tuesday, April 15, 2014

Jangan tiru macam saya

.Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah, semenjak pulang ke tanah air ni, pelbagai kursus dan latihan dapat diikuti. Walaupun ada di antara latihan itu sebenarnya untuk kerja tetap sekarang, tetapi sebenarnya berguna juga untuk memantapkan ilmu internet marketing saya.

Sebut pasal latihan ini, teringat sewaktu mula-mula saya membuat keputusan hendak serius dalam menceburi bidang perniagaan internet ini. Walaupun saya suka meniaga dan pernah mengusahakan beberapa cabang perniagaan serta masih memiliki perniagaan kedai jahitan, saya ya langsung tiada pengetahuan asas tentang internet marketing.

Sewaktu itu saya cukup bersemangat nak menjadi seorang internet marketer (IM). Isteri saya pula sudah mendahului saya dengan menjadi WAHM terlebih dahulu. Melihatkan beliau sudah mula menjana pendapatan 4 angka sewaktu hanya beberapa bulan sahaja menyertai bisnes shaklee, saya mula cemburu. Sudahlah begitu, beliau juga dapat meluangkan masa yang banyak dengan anak-anak dan tidak perlu ke pejabat. Memang agak tertekan untuk terus berjaya seperti beliau. Tambahan pula, kawan-kawan sepejabat ramai yang sudah meletakkan jawatan dan bekerja sendiri.

Ketika itu memang semangat saya berkobar-kobar untuk terus berjaya. Saya menjadi tamak ilmu dan cuba mempelajari dan mencuba sekaligus teknik internet marketing. Pelbagai produk dan servis saya dapatkan dan cuba dek terpengaruh dengan ayat-ayat promosi hebat produk itu. Jalan singkat dan jaminan kejayaan yang ditawarkan telah mengelabui mata saya. Mudahnya saya terpengaruh ketika itu. Mungkin kerana perasaan terlalu ingin berjaya dan cepat-cepat berhenti kerja telah membutakan pemikiran rasional saya. Hasilnya, kosong sahaja. Duit yang saya laburkan turut dileburkan.

Blog pertama internet marketing saya juga tunggang-langgang. Tiada niche khas atau tajuk yang khusus untuk blog saya. Pendek kata saya masukkan sahaj segala jenis penulisan dan kategori. Akhirnya lebih banyak kategori dari jumlah entri. Lama-kelamaan idea saya juga makin kehabisan kerana tiada tajuk dan kategori yang jelas. Apabila tiada idea, maka saya mula ambil kandungan dari sumber lain dan guna pakai sahaja.
Penghujungnya, blog saya jadi macam rojak, macam-macam ada. Kalau anda hendak lihat blog lama saya, anda boleh layari http://b-tame.blogspot.com.

Apabila blog saya sudah menjadi blog syok sendiri, saya ambil keputusan untuk membuat sesuatu supaya blog itu tidak menjadi tempat saya meluahkan sesuatu perkara sahaja. Itulah sebabnya mengapa saya kemudiannya bersetuju untuk menyertai akademi bekerja dari rumah (ABDR). Saya sedar bukan mudah seorang lelaki seperti saya ini untuk bergabung tenaga dan menimba ilmu dengan kaum hawa ini. Tetapi demi ilmu, saya kikis semua prangsaka dan aura-aura negatif.

Alhamdulillah saya merasakan keputusan yang saya buat itu sangat tepat. Kerana dengan menyertai ABDR penulisan saya lebih fokus dan terarah. Saya sendori dapat merasakan perbezaan antara blog Diari WAHD ini dengan blog lama saya.
Sebagai orang baru dalam bidang ini, inilah apa yang saya perlukan untuk mencapai kejayaan.

1. Mentor yang berdedikasi. Insan yang boleh saya tanyakan soalan tidak kira masa dan dapat memberikan panduan kepada saya.

2. Sokongan yang tidak berbelah bahagi dari tenaga pengajar dan komuniti akademi.

3. Akademi mempunyai sejarah kejayaan yang bagus.

Untuk mereka yang baru hendak berjinak-jinak dengan dunia internet marketing diharap tidak mengulangi kesilapan saya dahulu. Carilah mentor yang dapat mengajar anda. Kaedah cuba jaya sendir amat tinggi risikonya dan khuatir akhirnya anda akan hilang semangat. Elakkan ambil jalan ringkas kerana hasilnya juga sekejap sahaja nanti.

Jangan tamak dan rakus untuk terus menjana pendapatan. Seelok-eloknya kukuhkan dan mantapkan tapak internet marketing anda dahulu dengan entri-entri yang berguna. Buatlah sasaran minima yang anda ingini dan tetapkan masa yang anda rasakan realistik untuk mendapatkannya.

Akhir kata, kita tidak akan dapat hasil yang berbeza jika kita buat sesuatu dengan cara yang sama berulang kali. Sebaliknya cubalah membuat sesuatu dengan betul dan mempraktikkannya berulang kali supaya menjadi hasil yang sempurna

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati