Thursday, April 17, 2014

Bekerja Dari Rumah

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sebut sahaja tentang perniagaan internet dan bekerja dari rumah, ramai yang buka mata sekarang. Cuba kita bercerita mengenai perkara ini 10 tahun yang lalu. Saya pasti ramai di antara kita termasuklah saya sendiri tidak akan ambil peduli mengenai perkara ini.

Cuba anda ceritakan kepada ibu bapa atau mak cik dan pak cik anda bahawa anda mahu berhenti kerja dan mahu bekerja atau melakukan bisnes dari rumah. Apa reaksi mereka? Pastinya agak negatif bukan. Kenapa rata-rata golongan terdahulu sebelum anda tidak dapat menerima konsep bekerja dari rumah?

1. Masyarakat terdahulu telah dibesarkan di dalam persekitaran dan kebudayaan kerja pejabat. Ini kerana reputasi pekerjaan dan gaji yang ditawarkan lebih tinggi dari hanya kerja di rumah. Tidak kiralah kerja kerajaan ataupun swasta.

2. Rata-rata keturunan keluarga bekerja di pejabat. Misalnya dari moyang hingga ke ayah dan ibu semuanya merupakan seorang guru, jadi anda juga akan dibesarkan untuk menjadi seorang guru.

3. Faktor kewangan dan kestabilan ekonomi. Apabila anda memiliki pekerjaan bergaji maka pendapatan anda terjamin. Berbeza dengan kerja sendiri, pendapatan anda bergantung pada hasil jualan produk atau servis yang anda tawarkan.

Golongan sekarang pula lebih menerima konsep ini kerana telah lebih terbuka dan mengetahui pelbagai peluang tersedia jika mengambil peluang untuk bekerja dari rumah. Pelbagai lambakan produk dan servis yang ditawarkan sama ada offline atau online yang anda boleh cuba.

Produk-produk dan servis yang ditawarkan untuk membantu anda memulakan bisnes perniagaan dari rumah ini pula mempunya variasi harga yang tersendiri. Anda boleh mendapatkannya secara percuma hinggalah pada harga ratusan dan ribuan ringggit, bergantung kepada apa yang ditawarkan servis atau produk tersebut.

Kenapa ramai generasi sekarang mahu berhenti kerja dan bekerja dari rumah? Saya percaya masing-masing mempunyai sebab tersendiri. Beberapa sebabnya telah saya senaraikan di dalam entri saya yang terdahulu. 

Baru-baru ini  ada seorang teman memberitahu saya mengenai satu tinjauan yang dilakukan di organisasi tempat beliau bekerja. Tinjauan itu mengenai cara-cara untuk memastikan pekerja cemerlang di organisasi tidak meletakkan jawatan. Empat pilihan telah diberi dan para peserta diminta memberikan mata mengikut susunan keutamaan. Berikut ialah 4 pilihan tersebut.  

i) Kenaikan gaji yang lebih kompetitif
ii) Sistem kenaikan gred yang lebih tersusun
iii) Sistem penilaian prestasi pekerja yang lebih rinkas dan mudah
iv) Keseimbangan kerja dan kehidupan.

Apakah jawapan anda? Yang manakah yang paling utama? Saya pasti ramai di antara pembaca yang memberi susunan keutamaan sama seperti saya iaitu: i, ii,iii dan iv.

Tinggal di ibu kota ini pastinya wang menjadi keutamaan kerana taraf kehidupan yang tinggi dan perbelanjaan yang mahal. Namun hasil keputusan tinjauan itu sangat berbeza iaitu iv,iii,ii dan i.

Pada mulanya saya agak terkejut mendengar keputusan tinjauan itu. Namun bila difikirkan memang tepat sekali keputusan itu. Keseimbangan kerja dan kehidupan adalah sangat penting. Anda mungkin mempunyai kerjaya yang hebat. Tetapi belum tentu anda mempunyai kehidupan yang hebat. 

Jadi sekiranya anda juga mahu bekerja dari rumah, jangan lupa bahawa keseimbangan kerja dan kehidupan itu penting. Kerja adalah satu keperluan dan bukannya satu bentuk gaya hidupan. Jadi kalau anda rasa sudah terlalu tertekan dengan pekerjaan sekarang, mungkin boleh menimbangkan pilihan untuk bekerja dari rumah. Apapun jangan membuat keputusan terburu-buru. Walau apapun keputusan anda , ingatlah akan kepentingan keseimbangan kerja dan kehidupan.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati