Friday, April 18, 2014

Macam mana hendak memilih produk perniagaan internet?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sekarang ini terdapat macam iklan mengenai peluang bekerja dari rumah. Pelbagai lambakan produk dan servis yang ditawarkan sama ada offline atau online yang anda boleh cuba. Produk-produk dan servis yang ditawarkan untuk membantu anda memulakan bisnes perniagaan dari rumah ini pula mempunya variasi harga yang tersendiri. Anda boleh mendapatkannya secara percuma hinggalah pada harga ratusan dan ribuan ringgit, bergantung kepada apa yang ditawarkan oleh servis atau produk tersebut.

Kepada pendatang baru yang mahu mencuba, pastinya lambakan produk dan servis yang ditawarkan itu menyebabkan mereka sukar untuk memilih. Masakan tidak, hampir semua produk dan servis itu semuanya laris terjual bagaikan pisang goreng panas. Promosi-promosi dan iklan yang hebat juga sangat meyakinkan untuk mencuba produk dan servis yang ditawarkan. 

Mengikut pengalaman saya yang tidak seberapa ini, produk dan servis yang ditawarkan ini boleh dibahagikan kepada dua kategori asas iaitu process (proses) dan content (kandungan). Saya telah menyenaraikan secara ringkas mengenai perbezaan dua kategori ini.

Proses

1. Kebiasaanya produk dan servis di dalam kategori ini hanya menyediakan info atau langkah-langkah asas di dalam niche yang mereka tawarkan.
2. Produk dan servis dalam kategori ini adalah bersifat umum dan tidak unik. Sebagai contoh, ebook yang menawarkan teknik menarik trafik ke blog; kandungannya pasti merangkumi emel autoresponder, kemaskini blog setiap hari, SEO dan sebagainya. Maksudnya hampir semua produk dan servis di dalam niche itu akan mempunyai kandungan yang sama. Cuma variasi penulisan merekalah yang akan menarik minat pembaca untuk membelinya.
3. Kebiasaannya harga produk dan servis ini lebih murah dan banyak yang boleh didapati di bawah harga RM 50.
4. Produk ini hanya memperlengkapkan anda dengan perkara asas sahaja, untuk info yang lebih lanjut, anda harus belajar sendiri atau membeli produk lain yang ditawarkan sebagai tambahan kepada produk tersebut.


Kandungan

1. Kebiasaannya produk dan servis di dalam kategori ini menyediakan langkah terperinci satu persatu bagi membantu anda untuk memahami bidang niche yang ditawarkan.
2. Kebanyakannya berbentuk program latihan, tutorial ataupun laman web keahlian.
3. Bayarannya pula kebanyakannya lebih mahal, dalam lingkungan RM 150 ke atas.
4. Kebiasaanya teknik ini dicipta melalui pengalaman usahawan yang sudah berjaya itu sendiri. Kemudiannya mereka menawarkan teknik ini kepada orang lain yang ingin mengikuti program mereka. Ini bersesuaian dengan konsep 'don't reinvent the wheel' atau jangan mencipta kembali roda. Maksudnya jangan cipta sistem baru, guna sahaja sistem yang memang sudah terbukti berjaya.


Kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Jadi pilihlah produk yang anda rasa sesuai dan terbaik untuk anda. Untuk permulaan, dinasihatkan carilah produk dan servis yang tidak memerlukan anda mengeluarkan perbelanjaan yang terlalu besar. Kerana kadang-kadang anda juga harus cuba dahulu sesuatu produk dan servis sebelum mengetahui ianya akan berjaya atau tidak. Di harap perkongsian info kali ini akan dapat membantu anda membuat pilihan.




No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati