Sunday, April 13, 2014

Entri blog di mana-mana

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sejak kembali ke tanah air ini, hujung minggu kami dipenuhi dengan aktiviti. Pendek kata ada sahaja waktu terluang, pasti ada sahaja aktiviti yang kami sekeluarga akan lakukan. Terbaru, kami sekeluarga beriadah di Bukit Tinggi. Selagi masih bekerja, waktu untuk beriadah bersama keluarga adalah terhad. Peluang cuti hujung minggu harus dimaksimakan.

Memang seronok melihat aksi anak-anak bermain bersama haiwan di taman haiwan di sana. Lihat sahajalah gambar mereka, ceria dan gembira dapat bermain dan berkejar-kejaran dengan arnab. Akmaklumlah tinggal di Kuala Lumpur, bukan semua mampu memiliki rumah yang mempunyai laman.


Tapi bila dah asyik keluar membuat aktiviti riadah ini, sukar pula untuk saya mengemas kini entri di blog. Tapi Alhamdulillah, menggunakan blogger sebagai medium blog ini sangat menyenangkan. Di mana-mana sahaja anda boleh melakukan entri selagi ada kemudahan internet dan komputer ataupun telefon.

Entri ini juga telah dilakukan melalui emel saya sahaja. Kalau anda nak tahu bagaimana saya melakukannya, bolehlah teruskan membaca perkongsian di bawah ini:

Untuk mereka yang selalu mengembara dan sibuk, pastinya kemudahan membuat entri baru melalui emel akan sangat membantu.


Anda hanya perlu ke dashboard blog anda.

Klik pada tab settings.


Klik pada tab mobile and email.


Pastikan anda menanda pada ruangan publish email immediately. Anda juga perlu isikan perkataan rahsia, sekurang-kurangnya 4 huruf. Perkataan rahsia ini bertujuan memelihara kandungan entri anda supaya tidak diceroboh.


Klik pada butang compose untuk mula memasukkan entri.

Di bahagian To (alamat emel yang hendak dihantar) masukkan emel anda bersama perkataan rahsia. Sebagai contoh; jika emel anda ialah emel dan perkataan rahsia ialah rahsia, alamat emel yang patut anda tulis ialah emel.rahsia@blogger.com. Seperti yang anda lihat, gambar juga boleh dimasukkan ke dalam entri melalui emel.


Sebagai contoh, inilah hasil entri anda yang telah dilakukan melalui emel. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati