Tuesday, May 27, 2014

Kepentingan Blog Sebagai Tapak Promosi Bisnes Online

Macam nak pergi berperang, persediannya kenalah betul. Asas latihan, mentaliti dan senjatanya kena tersedia. Barulah peluang nak menang itu tinggi. Begitu jugalah ibaratnya nak menceburkan diri dalam bidang perniagaan online ini. Kalau berperang nak kena ada senapang dan meriam, begitu jugalah dengan perniagaan online ini.

Pada saya laman web dan blog merupakan alat yang wajib ada untuk para peniaga online ini mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka. Banyak platform yang ada sebagai landasan nak membina blog . Sama ada blogspot, wordpress dan sebagainya. Tanpa blog susah untuk memperkenalkan serta mempromosi produk dan perkhidmatan kita kepada pengguna.


Itulah sebabnya kita dapat lihat, syarikat gergasi yang memang sudah terkenal juga sanggup mengahbiskan ribuan ringgit untuk menghasilkan laman web mereka bagi dapat dicapai oleh pengguna. Secara tidak langsung ianya juga menjadi tapak promosi produk dan jenama mereka kepada pengguna baru di seluruh dunia. Terdapat banyak perkhidmatan yang menawarkan khidmat buat blog dan laman web serendah RM 50 ringgit sehinggalah ribuan ringgit bergantung kepada jenis blog dan laman web. Terdapat juga platform yang membolehkan kita membina blog secara percuma, namun rata-rata peniaga gemar memberi upah kepada perkhidmatan membina blog/laman web kerana hasilnya yang bermutu.


Ada juga mereka yang berjaya menghasilkan pendapatan hanya melalui blog tanpa perlua menjual dan mempromosi produk. Kandungan blog itu sendiri sudah cukup hebat dan berpengaruh sehingga terdapat orang yang mahu membuat bayaran hanya untuk meletakkan ikla di blog tersebut. Namun kenalah ada niche yang sesuai dan teknik penulisan yang digenmari pembaca. Juga kena selalu membuat kemaskini terhadap kandungan blog.


Begitulah serba sedikit kepentingan blog dalam bisnes online yang dapat saya kongsikan kepada anda. Pada peniaga yaang masih tiada blog atau laman web itu bolehlah membina blog anda yang pertama sekarang. Selamat mencuba.

Bagi mengetahui dengan lebih lanjut tentang teknik asas membina dan menulis blog, sila hubungi saya melalui:

emel: ahmadshahrin.mohamadanuar@gmail.com
sms/whatsapps: 017-4816770
facebook: www.facebook.com/ahmadshahrin.manuar

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati