Sunday, May 18, 2014

Macam mana nak seimbangkan akaun perniagaan?

Hujung minggu ni berkesempatan pulang ke Bukit Mertajam, rumah mertua. Anak-anak rindu nak main dengan tok dan tok wan mereka. Saya dan isteri pun berkesempatan nak melihat ahli keluarga terbaru, Ayra Rise Khadijah, anak kepada adik isteri saya.
Selepas mengunjungi rumah adik ipar di batu kawan, kami pun singgah ke sebuah gerai makanan di simpang empat. Gerai itu merupakan antara gerai pilihan saya kerana kesedapan rojak pasembur yang dijualnya. Malahan gerai itu turut menjual aneka jenis makanan lain seperti.laksa, mee kuah dan sebagainya.
Seronok melihat gerai perniagaan orang kampung yang maju. Gerainya sederhana tetapi bersih, lantainya disimenkan dan berbumbung kanopi kenduri kahwin. Turut tersedia kawasan parkir kereta bersebelahan memudahkan orang berkunjung. Rata-rata ahli keluarganya sendiri yang bekerja di situ.
Itulah keindahan dan kelebihan perniagaan kecil dan sederhana. Walau bagaimanapun perniagaan kecil dan sederhana ini juga terdat kekurangannya. Kalau salah aturan, bisnes juga tidak boleh bertahan. Kelemahan biasanya ialah kesilapan pengurusan perakaunan perniagaan kecil ini.
Ramai yang menyalah anggap bahawa duit sendiri dan duit perniagaan itu bileh dicampur adukkan. Akibatnya perniagaan menghasilkan banyak jualan,tetapi keuntungan tidak seberapa. Malah dalam beberapa kes, peniaga turut mengalami kerugian. Lama-kelamaan tiaa modal pusingan untuk meneruskan perniagaan. Seperti saya, kesilapan yang biasanya terjadi ialah membelanjakan hasil jualan tanpa menolak kos perbelanjaan penghantaran,promosi dan modal barang itu sendiri.
Itulah pentingnya untuk memahami asas perakaunan dan perniagaan. Malah penting juga untuk turut mengasingkan akaun dan perbelanjaan perniagaan dan diri sendiri walaupun anda bekerja sendiri dan anda sahaja pekerjanya.
Jadi kalau anda mengalami masalah yang sama seperti di atas, jualan ada tapi tiada keuntungan bolehlah menghadiri kelas asas akaun.
Kelas asas akaun ini dianjurkan oleh Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR). Kelas ini terdapat dalam dua bentuk iaitu online dan offline. Pendaftaran kelas offline bulan Jun 2014 masih lagi dibuka.
Untuk keterangan lanjut anda bolehlah ke laman web Akademi.Bekerja Di Rumah ataupun terus menghubungi saya melalui:

1. sms/whatsapp: 017-4816770


Jom kita mendaftar sama-sama. InsyaAllah lepas belajar ilmu baru akaun ni kita boleh mula meningkatkan keuntungan perniagaan. Malah turut memudahkan kita menguruskan akaun dan perbelanjaan harian dan perniagaan kita.
Tak percaya tak apa,buat sahaja. InsyaAllah hasilnya pasti tiba.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati