Sunday, December 7, 2014

2015 - Ekonomi Meleset?

Sejak kebelakangan ini banyak berita di dada akhbar berkenaan kesusahan mendapatkan pinjaman, syarikat-syarikat besar mengambil langkah mengurangkan perbelanjaan dan juga kadar matawang negara kita yang makin merosot.

Mungkinkah ini satu petanda yang ekonomi negara atau dunia akan merosot? Beberapa orang rakan saya juga turut berkongsi kisah yang mereka ditamatkan perkhidmatan kerana syarikat mahu mengurangkan kos.

Bagi mereka yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan mungkin tidak perlu risau, begitu juga dengan peniaga-peniaga yang sudah mampu meraih pendapatan tinggi yang tetap setiap bulan.

Tetapi bagi peniaga kecil dan pekerja swasta, kemelesetan ekonomi mungkin akan banyak mendatangkan kesan yang teruk dan menyumbang kepada keaadan kewangan yang tidak stabil. Pada peniaga kecil dan pemilik laman web dan blog berbayar mungkin akan mila merasakan tempiasnya. Mereka perlu membayar dengan nilai yang lebih tinggi bagi produk atau perkhidmatan yang sama dek kerana kadar Mata Wang negara yang making jatuh.

Apakah langkah yang boleh kita ambil? Antaranya mungkin dengan menggunakan servos dan produk Percuma seperti blogspot Dan perkhidmatan dan produk tempatan seperti auto responder Dan hosting tempatan.

Jika ingin bercuti juga ungkin lebih baik until bercuti di dalam negara.

Apa-apapun semoga kita sama-sama dapat menghadapi tahun 2015 nanti. Semoga ujian yang datang dapat lebih mematangkan kita Dan bagi yang beragama Islam dapat meningkatkan Iman kits kepada Allah s.wt

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati